Varför laddar min elbil långsamt trots rätt utrustning?

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Jag trodde att jag hade allt jag behövde för att ladda elbilen optimalt hemma – 3-fas CEE-uttag, en kraftfull laddare och en bil som stöder 3-fas-laddning. Men ändå känns det som att laddningen tar längre tid än vad den borde. Har testat olika inställningar, men ser ingen större skillnad. Finns det någon inställning eller något eltekniskt jag kanske missat? Börjar undra om jag ens får ut den effekt som jag betalar för.

kosia
    Participant

Jag var i exakt samma situation och trodde först att laddaren var trasig. Men efter lite felsökning visade det sig att min laddningshastighet påverkades av begränsningar i elsystemet. En sak du kan kolla är om din huvudsäkring och abonnemang räcker för den effekt du försöker ta ut. Jag fixade mitt genom att uppgradera till ett högre elabonnemang och använda en elbilsladdare som låter mig styra strömstyrkan bättre.

jimmelon
      Participant

Att ladda elbilen är sällan plug-and-play, även om det borde vara det. Många elinstallationer är inte dimensionerade för hög belastning under längre perioder, vilket gör att laddningen blir långsammare än väntat. Jag tycker att fler borde skaffa laddare med anpassningsbara inställningar och timers, så att man kan utnyttja elnätet smartare. Att bara koppla in och hoppas på full effekt fungerar sällan – det krävs lite planering för att få ut det mesta av sin laddning.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
      • You must be logged in to reply to this topic.
      Back to top button